Neuvěříte! Posbírali veteš, napsali k ní příběh, a zvedli tak její cenu 28krát
Na tenhle experiment jsem narazila zcela náhodou. Je tomu již několik let, co Rob Walker a Joshua Glen spustili web SignificantObjects.com, na kterém se pustili do vlastního výzkumu. V něm potvrdili, že síla příběhů neboli storytelling dokáže hotové zázraky. Zboží či službu, kterým dali příběh, nakonec prodali až 28x dráž, než kdyby příběh neměly.
![Síla příběhu](https://dd305747e8.clvaw-cdnwnd.com/f1db56f6e612fb65939dd1a628fb6d82/200000085-abb4fabb51/How-to-Stop-a-Dog-From-Going-in-the-Trash-Can.jpg?ph=dd305747e8)
Jak experiment probíhal
Výzkum si kladl za cíl provést experiment o fungování nákupního chování a zjistit, na kolik příběhy zvyšují hodnotu zboží.
![](https://dd305747e8.clvaw-cdnwnd.com/f1db56f6e612fb65939dd1a628fb6d82/200000086-0dc2d0dc30/SassyPlateTooOldH.jpg?ph=dd305747e8)
Výzkumníci Walker a Glen začali tím, že posbírali "veteš" z druhé ruky, která neměla hodnotu více než několik málo centů, nebo ji nikdo dokonce nechtěl ani zadarmo. Následně si ke každému předmětu nechali vytvořit příběh a pustili se do prodeje tohoto "harampádí" na eBay.
Výsledek byl úžasný!
Věci, které výzkumníci nakoupili za $128 se nakonec prodaly za neuvěřitelných $3,612. A to jen proto, že dostaly příběh.
Výsledek výzkumu prokázal, že příběh zvyšuje hodnotu věcí 28krát.
Výzkumníci Rob a Joshua shrnuli zjištění: "Příběhy představují silný emocionální nástroj, který ovlivňuje subjektivní hodnotu předmětu. Tu je však možné objektivně změřit."
Vědecké vysvětlení, proč mají příběhy v marketingu takovou sílu
![](https://dd305747e8.clvaw-cdnwnd.com/f1db56f6e612fb65939dd1a628fb6d82/200000087-a5ca0a5ca2/world-mental-health-day-hands-with-human-brain-gears_24640-67512.jpg?ph=dd305747e8)
- Nervové přenosy - příběh umí aktivovat tu část mozku, v které si posluchač přeměňuje příběh, jako by byl jeho vlastní.
- Aktivace mozkové kůry - při zpracování faktů mozek zapojuje jen dvě části, při zpracování příběhů se zapojuje částí pět.
- Dopamin - uvolní se pokaždé, když člověk prožije pozitivní emoci.
Takže je to jasné, příběh rozhodne o úspěchu.
Marketéři docilují úspěchu tehdy, když se z nich stávají novodobí vypravěči. Jejich práce mění chování nakupujících, a vyvolává tak touhu po koupi toho, co by si lidé za jiných okolností nikdy nekoupili.
Takže příběhům zdar.
A když jsme u těch příběhu, přečtěte si ten můj (životní) příběh zde:
Kdo to tu píše:
![](https://dd305747e8.clvaw-cdnwnd.com/f1db56f6e612fb65939dd1a628fb6d82/200000073-6180d6180f/j%C3%A1%204-8.jpg?ph=dd305747e8)
Jmenuji se Markéta Mazancová a jsem redaktorka a copywriter na volné noze. Působím v Českých Budějovicích. Pro své klienty píšu texty, které prodávají, např. texty na web, PR články, firemní blogy, spravuji sociální sítě nebo vymýšlím slogany aj. S nadšením vytvořím unikátní texty, které naloví zákazníky i pro vaši firmu!
Potřebujete text? Napište mi. Snažím se odpovídat obratem.